Ensam tillsammans
Läsåret 2021–22 samarbetade alla sex kulturskolor i Pargas kring temat ensamhet. Idén till projektet bottnade i den ensamhet som många upplevde under coronapandemin, med alla dess restriktioner.
Eleverna inom den grundläggande konstundervisningen i teater, ordkonst, bildkonst, slöjd, musik och dans fick behandla temat ur olika perspektiv och på sitt eget sätt.
– Jag blev genast intresserad och hade en hel del idéer för hur jag i ordkonsten och inom ramen för vårt årstema, “Litteraturklassiker” skulle behandla ämnet. Konsten möjliggör ju många olika arbetssätt och infallsvinklar. Vi utgick från sagorna – det finns många ensamma varelser i de klassiska sagorna – och den vägen kom vi fram till stora teman som mobbning och inkludering. Jag bjöd ut våra dikter till teaterskolan, som i sin tur använde en del av dem i sina filmer, berättar ordkonstläraren Paola Fraboni.
Med i stadens kulturläroplan
Utställningen “Ensam tillsammans - Yksin yhdessä” visades i Pargas bibliotek i mars 2022. Projektet förverkligades tillsammans med Pargas stad och bidrag från ett par fonder. Man hade anställt en person som hade hand om informationsgången och marknadsföringen samt skötte allt det praktiska med själva utställningen.
Kulturchef Ann-Sofie “Fia” Isaksson tog med utställningen i stadens kulturläroplan och på det sättet fick alla elever i årskurs 1–3 ta del av den.
– Vår kulturläroplan är flexibel och omfattar såväl grundskolan som gymnasiet. Eleverna får bekanta sig med utbudet på hemorten, gå på evenemang på andra orter men också ta del av olika verkstäder. När grundläggande konstundervisningen har fina projekt kan jag ta dem med i läroplanen. Eller så frågar jag om kulturskolorna har förslag på evenemang eller verkstäder och köper sedan in programmet av dem.
Tvärkonstnärligt stödmaterial
Innan eleverna i årskurs 1–3 besökte utställningen “Ensam tillsammans” fick klasslärarna bekanta sig med den genom att delta i en guidad rundtur. Kulturskolornas lärare sammanställde dessutom ett tvärkonstnärligt pedagogiskt stödmaterial med olika övningar för varje konstämnen, genom vilka läraren kunde bearbeta besöket och diskutera temat med sina elever, före eller efter att man tagit del av utställningen.